پژوهش حاضر بهمنظور بررسی ظرفیتهای تلویزیون در تضعیف و تقویت هویت دینی انجامشده است. بهمنظور دستیابی به اهداف پژوهش و باتوجه به سؤالات مطرحشده در متن و باتوجه به ظرفیت بیبدیل تلویزیون میتوان گفت، تلویزیون هم موجد هویت دینی میتواند باشد، و هم تضعیف و به چالش درآوردن هویت دینی را به دنبال دارد.
امروزه ظرفیت رسانهها بهویژه تلویزیون بر افکار عمومی بر کسی پوشیده نیست. در عصر حاضر، دین یکی از موضوعات است که به شکل جدی وارد حوزه رسانهای شده است. این حضور و تعامل همواره با فراز و نشیبهای تاریخی روبه بوده که ارتباط عمیق با فرهنگ، اعتقادات، احکام، اخلاق و هویت دینی جامعه داشته است.
باتوجه به سؤالات موردنظر در این تحقیق از روش توصیفی و تحلیلی استفادهشده است. نتیجه بهدستآمده نشان میدهد که ظرفیت تلویزیون در تضعیف و تقویت هویت دینی موجد هویتیابی دینی میشود و ماهیت ابزاری تلویزیون میتواند در خدمت تبلیغ مفاهیم دین قرار گیرد و از طرفی نوع تقلیلگرایی در دین را در پی داشته که در این صورت باعث تضعیف هویت دینی و اعتقادی میشود؛ بنابراین، تلویزیون از ظرفیت بالای برخورد است که در موارد باعث تقویت هویت دینی و در موارد دیگر باعث تضعیف آنها میگردد.